Bij de verhuizing van Orbis Medisch Centrum in 2009 naar de nieuwbouw op de grens tussen Sittard en Geleen, had het ziekenhuis ruim één miljoen papieren dossiers in de oudbouw staan. Deze verhuizing was hét moment om iets met de privacygevoelige dossiers te doen. Zij kozen voor een digitale werkomgeving en startten een succesvolle samenwerking met Archive-IT. Begin 2015 werd de fusie tussen Orbis Medisch en Zorgconcern en Atrium Medisch Centrum Parkstad definitief. Dit betekende onder andere dat er voor één systeem gekozen werd voor het beheer van dossiers. Dat werd de Virtual Archive.
Eén centraal systeem
Zuyderland Medisch Centrum werkt nu in zijn geheel met SAP. Voor de medewerkers van Orbis Medisch Centrum was dit al gesneden koek. Voor de medewerkers van Atrium Medisch Centrum Parkstad was dit een grote overstap. Eén centraal systeem biedt veel voordelen en is noodzakelijk om een fusie goed te laten slagen. Daarnaast werkte het Orbis Medisch Centrum jarenlang met JIM, een ‘on premise’ oplossing voor het kunnen beheren van dossiers. De fusie was een uitgelezen moment om ook deze oplossing onder de loep te nemen en te beslissen of dit de juiste oplossing biedt voor beide organisaties.
On premise vs. de cloud!
Het werken in de cloud kwam bij deze beslissing volop ter sprake. Archive-IT heeft Zuyderland uitvoerig geadviseerd. Hierbij heeft Archive-IT een kosten-baten analyse gemaakt met de verschillen tussen JIM en Virtual Archive. Hét verschil tussen het ‘on-premise’ en de cloud. Jacques van Kerkvoort, Programmamanager ICMT Zuyderland, geeft hierbij aan: “Door het gedegen advies hebben we voor Virtual Archive gekozen. Dit was de voordeligste optie én de meest effectieve oplossing voor de fusie. Grote voordelen van deze cloud oplossing zijn onder andere dat het beheer niet meer in eigen handen ligt, updates eenvoudig automatisch kunnen worden uitgevoerd en we natuurlijk op iedere locatie en op ieder moment bij onze informatie kunnen. Dat is voor ons erg belangrijk, want op deze manier zijn artsen in staat op verschillende locaties multidisciplinair te werken.”
Flexibel
De overstap van JIM naar de Virtual Archive is goed verlopen. In het begin was dit voor de medewerkers wennen, met name op de locaties van voormalig Atrium, waar de werkprocessen veranderden en men veel nieuwe systemen kreeg. Inmiddels gaat het soepel en ervaren de gebruikers de voordelen van één centraal systeem. Een aantal verbetervoorstellen van de systemen aan de hand van de processen bij Zuyderland zijn bij Archive-IT kenbaar gemaakt en worden in de nieuwe releases opgelost. Het handige van de cloud is dan ook, dat een update snel en veilig in één keer centraal kan worden doorgevoerd!
Single Sign On
“We werken nu ook met de Single Sign On oplossing van Archive-IT. Dat betekent dat we vanuit SAP direct een uitstapje kunnen maken naar de Virtual Archive en we een integratie met onze Active Directory hebben. De gebruiker hoeft niet meer opnieuw in te loggen; waar hij zijn informatie dan ook vandaan haalt. Een belangrijke stap! Door Single Sign On zijn we in staat precies te loggen wie er in welk dossier werkt. Een enorme verbetering voor ons security beleid en tracability!” aldus Jacques.
Beide partijen kijken terug op een geslaagd project. Ook voor Archive-IT een hele mooie ervaring, gezien de omvang van deze Virtual Archive implementatie. Een project dat voor de fusie vele voordelen oplevert door het dossierbeheersysteem centraal te regelen. Daar plukt Zuyderland -en als gevolg daarvan ook de patiënt – de vruchten van!