Letselschadebureau De Bureaus bestaat uit vijf dienstverleningen: rekenkundige expertise, herstelcoaching, medisch advies, arbeidsdeskundigheid en begeleiding door jeugdprofessionals. De professionals uit al deze vakgebieden werken nauw samen om betrokkenen na een ongeval te helpen om hun leven snel weer op te pakken.
Risico’s zoveel mogelijk beperken
Een letselschade traject kan soms wel maanden, of zelfs jaren, duren. Er ontstaat veel communicatie tussen verschillende partijen, waardoor het bijbehorende dossier alleen maar dikker en dikker wordt. Het nadeel van het papieren dossier is dat het maar op één plek tegelijk kan zijn en veel ruimte in beslag neemt. Daarnaast brengt het versturen van een dossier via de post een aantal risico’s met zich mee: de koerier levert het dossier niet juist af, het dossier raakt kwijt of het kan beschadigen. Juist als men werkt met medische informatie, zoals de Bureaus, is dit een risico dat koste wat kost voorkomen moet worden. Verder kost dit proces onnodig veel tijd en geld. De Bureaus in Utrecht heeft hier verandering in gebracht en de stap naar digitaal durven te maken. Francie Peters, directeur De Bureaus, licht toe waarom zij voorkeur geeft aan het digitale dossier.
Een digitaal dossier; is dat wel handig?
In eerste instantie was Francie Peters huiverig over het digitaliseren van de dikke, papieren dossiers. De professionals kennen de dossiers blindelings en weten alle informatie goed en snel terug te vinden. Wat voor voordelen zou een digitaal dossier dan hebben? Dan kun je toch helemaal niets terugvinden? Francie ging de uitdaging aan en nu wil ze niets anders meer. Francie vertelt: “de hoofdreden waarom wij de uitdaging tóch zijn aangegaan, ondanks dat wij de informatie in het papieren dossier altijd snel terug konden vinden, is het feit dat wij werken met medische gegevens en wij in dat kader geen veiligheidsrisico’s willen lopen.”
Het digitale, papieren archief
Francie vult aan: “het grote voordeel van het digitale dossier van Archive-IT is dat het er precies hetzelfde uit ziet als het papieren dossier. Er zijn tabbladen toegevoegd, de look is hetzelfde als het papieren dossier en er is zelfs een bladerfunctie waardoor we makkelijk kunnen scrollen door de dossiers. Deze kleine functionaliteiten maken een groot verschil. Door de handige zoekfunctie is alle informatie binnen no-time terug te vinden. Ik noem dit dan ook wel eens gekscherend ons digitale, papieren dossier. Voor de professionals is de informatie digitaal nét zo snel terug te vinden als in het papieren dossier en daardoor wordt in de nieuwe werkwijze geen tijd verloren.”
De digitale dossiers zijn door de medisch adviseurs te raadplegen via de iPad. De informatie is zodanig versleuteld dat als zij hun iPad kwijtraken, de informatie voor derden niet toegankelijk is.
“Een aantal jaar geleden zijn alle dossiers binnen De Bureaus volledig gedigitaliseerd, de papieren dossiers komen er bij ons niet meer in!” sluit Francie enthousiast af.