Waarom moeten personeelsdossiers gedigitaliseerd worden?
Werkt u nog met papieren personeelsdossiers binnen uw organisatie? Dit is hét moment te digitaliseren. Hoewel we al veelal digitaal...
Met vitaliseren bedoelen we: het verrijken van het digitale personeelsdossier. Met een gevitaliseerd personeelsdossier werkt u efficiënter, met meer overzicht en maakt u minder onnodige fouten. Wat dit precies inhoudt en hoe u dit aanpakt vertellen we u in onderstaande blog.
Vitaliseren begint met een inventarisatie van de huidige situatie. Hoeveel personeelsdossiers zijn er? Waar zijn deze opgeslagen? In de kast op kantoor of (een deel) reeds digitaal? Zijn dit alleen de actuele dossiers van medewerkers die nog in dienst zijn of zijn er ook dossiers van medewerkers die al uit dienst zijn? Heb ik inzichtelijk hoe lang ik deze dossiers moet bewaren en hoe houd ik dat bij? Zijn de dossiers AVG proof? Hebben medewerkers toegang tot hun eigen dossier?
Vervolgens gaat u bepalen wat de ideale situatie is om uw personeelsdossiers te beheren. Hierbij zijn de volgende vragen van belang: Wilt u ze raadplegen, bewerken en kunnen delen met de juiste medewerker? Werkt u met een HR-systeem zoals Raet of AFAS of een ander systeem? Wie krijgt welke rechten om het dossier te beheren/raadplegen? In welke vorm wil ik het digitale dossier raadplegen? Per dossier, per documenttype, per tabblad? Is het nodig om de dossiers van medewerkers die uit dienst zijn te digitaliseren, of is het een optie om deze veilig extern op te slaan in papieren vorm tegen een lager tarief?
Nu duidelijk is wat de huidige situatie is en wat u met de personeelsdossiers wilt, kan het digitaliseren en vitaliseren beginnen.
Vitaliseren heeft meerdere voordelen. Niet alleen zorgt het voor een gestructureerd archief dat voldoet aan de wet- en regelgeving. Verandert een bewaartermijn van vijf naar tien jaar? Dan is dit eenvoudig aan te passen in het retentiebeleid. Daarnaast kunt u makkelijker zoeken in de dossiers, maar ook over alle dossiers heen zonder ieder dossier één voor één te bekijken. Wanneer u bijvoorbeeld zoekt op ‘diploma’, ziet u een overzicht met alle gevonden diploma’s. Dat zal veel zoektijd schelen. Met vitaliseren zorgt u altijd voor een up-to-date archief.
Op onze website lichten wij de bovengenoemde stappen uitgebreid toe. Lees meer over vitaliseren. Ook kunnen wij ons voorstellen dat u hulp nodig heeft bij het beantwoorden van de vragen om uw situatie goed in kaart te krijgen. Archive-IT ondersteunt u hierbij, aarzel dus niet om contact met ons op te nemen.
Werkt u nog met papieren personeelsdossiers binnen uw organisatie? Dit is hét moment te digitaliseren. Hoewel we al veelal digitaal...
Of het nu gaat om papieren documenten die gedigitaliseerd moeten worden, of documenten die al digitaal zijn: vaak ontbreken de...
Werkt uw organisatie nog steeds (deels) met papieren personeelsdossiers? De kans op veiligheidsrisico’s kan hierdoor toenemen. Papieren dossiers kunnen sneller...